Ahad, 23 September 2012

"Muet: akhirnya lahir kemanisan"


Bismillahirahmanrahim,, Alhamdulillah......................................................................................................
isu dan masalah pelajar dalam menghadapi Muet telah lama dibincang dengan pihak yang terlibat walau ada yang mengatakan tahap muet bukanlah merupakan syarat bagi pelajar untuk grade atau bergraduasi..

namun, mutakhir ini isu Muet muncul dan dibawa oleh para MPP kepada dato NC bagi membincangkan perihal pelajar yang masih tidak melepasi tahap Muet band 3 sekurangnya untuk melayakkan pelajar tersebut bergraduasi. perjumpaan NC bersama pelajar baru diadakan sebelum ini membawa berita baik kepada pelajar-pelajar akhir bagi tahun ini dengan menetapkan syarat bergraduasi adalah hanya band 2, namun ia hanyalah buat tahun ini sahaja.. beratus dan perpuluh duit pelajar yang telah dibelanjakan hanya untuk melepasi Muet band 2, pelbagai inisiatif kelas yang diadakan bagi pelajar dan termasuk dalam yuran pelajar juga. semuanya mempunyai nilaiaan yang banyak hanya untuk melepasi Band 2 dan mendapatkan Band 3.. akhirnya ia turut mempengaruhi ranking universiti hasil daripada permasalahan yang berlaku.

positifnya mungkin universiti ingin menjadikan ini sebagai suatu contoh kepada universiti lain dengan menyerapkan kaedah yang digunakan di universiti ini kepada universiti lain, namun bagi mencapai matlamat tersebut banyak yang perlu dikorbankan dan mahasiswa bukanlah suatu alat yang digunakan sebagai alat ujian dalam mencapai GOAL yang diinginkan dengan memberatkan mahasiswa dengan sesuatu yang tidak sepatutnya, ia mungkin positif dari sudut pemikiran lain akan tetapi berapa banyak yang mahasiswa mampu spend the money for their Muet until the last?

 lastly, setelah hanya berapa kali ambil Muet akhirnya Allah memudahkan segala urusan fi dunya ini, Alhamdulillah.... semoga sahabat yang lain akan turut berjaya mendapat keputusan yang terbaik dalam test Muet mereka yang akan datang, moga kalian dipermudahkan oleh Allah dan banyakkan berdoa, insyaAllah mudahan hasilnya adalah kemanisan di akhirnya..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan