Sabtu, 17 November 2012

"FREEDOM FOR GAZA"


Bismillahi rahman rahim, selawat dan salam atas junjungan Nabi muhammad saw, keluarga baginda dan para sahabat..
"sesungguhnya orang yang beriman itu berjuang pada jalan Allah, manakala orang kafir berjuang pada jalan syaitan(thaghut).. sesungguhnya syaitan itu amat lemah..".
beberapa hari ini kota muslim digempar dengan berita serangan oleh pihak israel laknatullah terhadap ummat islam di palestine, entah kita peduli atau tidak peduli dengan keadaan mereka disana yang makin hari peluru tanpa mata dahagakan darah jiwa muslim disana.
saat ini, detik dan tika ini moga dapat kita meluangka masa seminit dua dan berdoa buat saudara kita disana, moga mereka tabah dalam perjuangan membebaskan tanah air mereka, semoga Allah menghulurkan bantuan pada mereka dari pelusuk dunia.. sesungguhnya mereka berjuang syahid pada jalan Allah swt moga Allah merahmati mereka di dunia dan akhirat..

Firman Allah: (maksudnya)
“Dan apakah yang menghalang kamu (maka kamu) tidak mahu berperang pada jalan Allah dan (untuk menyelamatkan) orang-orang yang tertindas yang terdiri daripada kaum lelaki, perempuan dan kanak-kanak, iaitu mereka yang selalu (berdoa dengan) berkata: “Wahai Tuhan kami! keluarkanlah kami dari negeri ini, yang penduduknya zalim, dan jadikanlah bagi kami daripada pihakMu seorang pemimpin yang mengawal (keselamatan kami), dan jadikanlah bagi kami dari pihakMu seorang pemimpin yang membela kami (dari ancaman musuh). Orang-orang yang beriman, berperang pada jalan Allah; dan orang-orang yang kafir pula berperang pada jalan taghut (pelampau). Oleh sebab itu, perangilah kamu akan pengikut-pengikut syaitan itu, kerana sesungguhnya tipu daya Syaitan itu adalah lemah”. (Surah al-Nisa, ayat 75-76).
Berdasarkan ini, kata al-Imam al-Jasas (wafat 370H):
“Adalah sesuatu yang diketahui umum bahawa telah menjadi iktikad seluruh kaum muslimin; apabila penduduk sesuatu negeri (kaum muslimin) dalam ketakutan dari serangan musuh, dan mereka tidak mampu menghadapinya merasa terancam negeri, nyawa dan kaum mereka, maka ketika itu wajib ke atas seluruh umat untuk keluar mempertahankan kaum muslimin dari serangan musuh. Ini adalah perkara yang tiada khilaf lagi di kalangan umat. Tiada sesiapa pun yang menyatakan harus dibiarkan ditumpahkan darah kaum muslimin” (Abu Bakr al-Jasas, Ahkam al-Quran, 4/312, Beirut: Dar Ihya al-Turath al-`Arabi).

 
Selepas masuk hari keempat serangan ke atas Gaza, berikut jumlah mangsa yang SYAHID dan cedera:

1. 39 SYUHADA'
- 8 SYAHID pada 14 November, Rabu
- 10 SYAHID pada 15 November, Khamis
- 12 SYAHID pada 16 November, Jumaat
- 9 SYAHID pada 17 November, Sabtu

Di kalangan SYUHADA, ada lapan kanak-kanak, empat wanita

2. 380 cedera

Di kalangan yang cedera ada, 138 kanak-kanak, 97 wanita

Sumber: Pengurus Aman Palestin Gaza, Omar Seyam.



Allahu Akbar!

Menteri Luar Tunisia, Rafik Abdessalam telah mengambil risiko memasuki Gaza ketika serangan Israel ke atas Gaza berterusan. Semakin bertambah pemimpin negara Islam berani memasuki Gaza. Ini satu kemenangan moral bagi kita uma
t Islam seluruh dunia.

Teruskan berdoa.
-------------------------------------------------------------
B R E A K I N G N E W S :
TUNISIA FOREIGN MINISTER JUST ENTERING GAZA
While the Gaza bombing still countinuing non-stop, Tunisian Foreign Minister Rafik Abdessalem take the risk entering Gaza to show solidarity of the Tunisian people to the people of Gaza. Dr. Rafik Abdessalam, a prominent member of An Nahda Party, leading a Tunisian delegation enter Gaza crossing via the southern Rafah border point.


manakala sumber yang lain, Suara pemimpin Mesir semakin lantang membela Gaza dan bumi Palestin. Pembukaan Kota Al-Quds semakin menghampiri kemuncaknya.

-----------------------------------------------------------
"Tragedi ini memerlukan campur tangan yang segera. Tindakan yang serius dan jujur daripada semua pihak. Ini adalah apa yang Mesir telah mula lakukan dan akan terus melakukannya sehingga pencerobohan ini berakhir. Sehingga perpaduan Palestin ini
dicapai untuk kepentingan rakyat Palestin, sehingga mencapai keamanan yang berkekalan dan akhirnya tertubuhlah negara Palestin dengan Baitul Maqdis sebagai ibu negaranya "

Hisham Qandil, Perdana Menteri Mesir

Sumber: Fb Aman Palestin Mesir.
semoga Allah membuka jalan seluasnya buat pejuang islam dan menutup serapatnya pintu musuh israel laknatullah ini daripada meneruskan kekejaman mereka keatas ummat islam di palestin dan dimana sahaja.
freedom palestine, freedom for every islamic country~


Tiada ulasan:

Catat Ulasan