Jumaat, 10 Jun 2011

Bekerja dengan Allah..?

assalamualaikum w.b.t.. syukur pada Ilahi atas segala pemberianNYA, Rahmat dan Rahim pada hamba ini, semoga kita sentiasa diberkati Allah s.w.t..dalam meneruskan kehidupan, hari ini
sama-sama kita jadikan ia lebih baik daripada semalam.
“... Sesungguhnya, orang yang paling mulia di antara kamu di sisi Allah ialah orang yang paling bertaqwa di antara kamu. Sesungguhnya, Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal.” (al-Hujurat [49]: 13)

Bekerja dengan Allah? itulah ungkapan yang dikeluarkan oleh seorang hamba Allah yang mana perjalanannya dipenuhi perjuangan dan menjadikan setiap perkara sebagai medan untuk berda'wah, keajaiban janji Allah pada setiap hambanya yang beriman dan beramal soleh, sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan..

firdaus: kau buat apa sekarang?? itulah ungkapan yang selalu diterima dan ditanya oleh rakan-rakan setelah cuti sem bermula.

rahman: maksud kau buat apa, kerja ker??

firdaus: ye la.. sekarang ramai student lain merebut-rebut cari keje part time, kau tak ingin ker..

rahman: errr.. emmm...

firdaus: errr... emmm... pe tu, lain macam bunyi..

rahman: tak der ar.. aku keje..

firdaus: keje?? bila kau keje?? keje apa?? aku tak tahu pun, kau ni.. dengan kawan pun senyap-senyap tak citer ngan aku doh..

rahman: takder ar.. aku kerja dengan Allah..

firdaus: ekk... kerja dengan Allah? biar betul kau ni, cam mana pulak kau kerja dengan Allah.. ada ar kau, aku serius tanya kau main-main pulak..

rahman: betul.. kita semua kerja dengan Allah dalam beribadat, andai semua kerja seharian yang kita lakukan kerna Allah, niat kerna Allah.. tu lah kerja dengan Allah.. aku sibuk dengan kem untuk adik-adik sekolah aku.. ni lah salah satu medan da'wah yang Allah sediakan sebagai ujian untuk aku, peluang aku berkhidmat untuk Allah sebagai hambanya, semoga kita menjadi hamba yang bersyukur..

firdaus: ramai orang cari keje kat luar, kau pulak lain.. ish ish ish..

rahman: itulah erti hidup pada memberi sahabatku, aku bukan tak nak cari keje kat luar.. cuma aku dan sahabat yang lain terpikirkan adik-adik kat sekolah dulu, kalo bukan kita sape lagi nak tunjuk ajar dan pimpin diaorang sume..

firdaus: betul-betul.. semoga semua keje yang kita buat diberkati dan dirahmati Allah, mujahidin fi sabilillah kawan..

rahman: haha... fi mardhotillah....

firdaus: Aminnn......:)

“Sesungguhnya, Kami menurunkan kepadamu Kitab (Al-Qur`an) dengan (membawa) kebenaran. Maka, sembahlah Allah dengan memurnikan ketaatan kepadanya. Ingatlah, hanya kepunyaan Allahlah agama yang bersih (dari syirik)....”
(az-Zumar [39]: 2-3)

“Daging-daging unta dan darahnya itu sekali-kali tidak dapat mencapai (keridhaan) Allah, tetapi ketaqwaan dari kamulah yang dapat mencapainya. Demikianlah Allah telah menundukkannya untuk kamu supaya kamu mengagungkan Allah terhadap hidayah-Nya kepada kamu. Dan berilah kabar gembira kepada orang-orang yang berbuat baik.” (al-Hajj [22]: 37)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan