Rabu, 15 Jun 2011

Cinta Manusia Biasa


"cinta?"

hayati bersama,

“…seorang pemuda yang pertama kali jatuh cinta kepada si dia, pada masa itu perasaan ingin disayangi dan memberi kasih sayang bermula.. pemuda itu merasakan perasaan yang indah bagai baru lahir dalam diri, setiap kerinduan yan berputik, kasih sayang yang mekar, gelak ketawa dan kesedihan pelangi bersama.. disitulah saat indahnya sebuah percintaan bermula pada pemuda ini. Bagaikan bermandikan embun, tidur dirembulan, mimpi mengukir senyuman..

Seorang yang rajin, suka berdikari, tidak suka mengharapkan sesuatu, taat pada ibu bapa dan agamanya.. setiap kerja yang diberikan disekolah pasti dihabiskan murajaahnya dan mendapat keputusan yang cemerlang dalam peperiksaan.. semua guru yang mengenalinya disebab sikapnya yang menghormati guru dan baik dengan sahabat-sahabat tanpa ada perbezaan antara satu sama lain, kerna disana tiada berbezaan antara mereka kecuali “ TAKWA “.

Setiap kali masuk waktu solat hatinya mengerakkannya pada yang wajib dalam ibadat, bagai mata sentiasa di jam tangan.. zikir yang tidak mungkin sekali-kali ditinggalkan walaupun ianya sunat, kerna padanya sunat itu akan lebih menyempurnakan yang wajib dan pahala yang lebih dalam beribadat, tiada siapa yang rugi dan tiada kerugian disisi Allah walau hanya sedikitpun.. Al quran yang dibaca dengan segala kelebihan yang terdapat pada isi Al quran itu..

Cintanya semakin indah walau hakikatnya dia belum pernah merasakan “ kasih sayang “ perhatian dan ambil berat terhadap dirinya daripada seorang perempuan yang ajnabi.. hidupnya semakin indah dan sentiasa terikat dengan handphone digengaman walau dimana saja, hatinya bagai terikat suatu yang tidak dapat dilihat yang bersifat subjektif ia adalah “ cinta “…

Cinta ini mula berbunga setelah Berjaya mengikat hati pada si dia, seterusnya ia membawa pemuda ini dalam lamunan cinta fantasi.. dari solat pada waktunya dahulu berkurang lambatnya sesaat, andai al quran sahabat yang paling dekat kini tinggi ketingkat almari, andai dahulu kawan dan pelajaran didahulukan sekarang hati si dia terikat, andai dahulu suruhan ibu diikuti, saat ini alasan berperingkat.. segalanya semakin suram pada jiwa pemuda yang belum mengenal dan membezakan apa itu cinta dalam istilah “ couple ” dan apa yang dia harus beri keutamaan dalam kehidupannya… sesuatu yang lebih “Awwaliyat “.

Adakah hidup ini untuk cinta manusia semata sehingga dia terlupa,, bahawa Allah itu lebih menyayanggi dirinya, jangan sampai Tuhanmu menyapa dengan azab dan seksa, ibu yang selalu menjaga semasa kecil, mendidik sehingga kita mengenal dunia, membelai rasa sehingga seekor nyamuk pun tidak mampu mendarat pada badan kita.. adik-adik yang menjadi tempat berhibur dan bermain bersama walau kadang-kadang ada tangisan berbunyi, ia suatu kenangan yang indah dalam hidup ini, adakah kita mengerti hakikat realiti antara kasih insani..

“ Sesungguhnya tidak sempurna imam seseorang kalangan kamu sehingga kamu mengasihi saudaramu,,“ cinta yang hadir ini adalah fitrah pada jiwa setiap jiwa keturunan ADAM A.S.. namun, dimana dirimu paksikan dan pacakkan cinta itu, adakah tepat pada tempat dan masa yang sepatutnya.. jangan biarkan dirimu diselubunggi “cinta nafsu”. Indahnya “CINTA ILAHI” semoga diri-MU lebih ku dekati..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan